Nowe przepisy na przejściach to nie jedynie pierwszeństwo. Pieszy podczas przechodzenia będzie zmuszony schować telefon do kieszeni.
Nie mówimy tutaj jedynie o wprowadzeniu pierwszeństwa dla pieszych znajdujących się jeszcze przed przejściem, bowiem nasz rząd przygotował znacznie szerszy zestaw zmian. Kiedy przepisy wejdą w życie 1 będzie miało całkowity zakaz korzystania z telefonu komórkowego innych podobnych urządzeń w trakcie wchodzenia na jezdnię lub torowisko lub też przechodzenia przez jezdnię lub przez torowisko. I tu uwaga: dotyczy to także przejść dla pieszych. Spowodować że pieszy przechodząc przez drogę lub torowisko będzie myślał co robi i skupiał się na obserwowaniu drogi, a nie wyświetlacza smartfona.
Ministerstwo zapowiedziało również wielkie inwestycje w infrastrukturę. Celem nadrzędnym programu będzie zwiększenie ochrony uczestników oraz stworzenie bezpiecznej infrastruktury drogowej chodzi to między innymi o budowę chodników, modernizacji oświetlenie przejść dla pieszych, umieszczenie wyspy azylu oraz istotne zmiany w oznakowaniu dróg.
Zmiany w przepisach 2021 to również koniec z podwójnymi limitami prędkości.
Zostanie ujednolicone ograniczenie prędkości w terenie zabudowanym i bez względu na aktualną porę dnia będzie to 50 km na godzinę W przeciwieństwie do obecnej sytuacji gdzie od 23:00 do 5:00 rano wynosi 60 km na godzinę.
Kolejną zmianą jest wejście w życie przepisu oznaczającą koniec z jazdą na zderzaku na drogach szybkiego ruchu.
Problem z zachowaniem bezpiecznej odległości na drogach to jeden z większych problemów w Polsce. Co piąty wypadek lub kolizja na drogach takich jak autostrada są spowodowane brakiem zachowania bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu. Niestety w zabudowanym terenie jest zdecydowanie gorzej. Co czwarty wypadek lub kolizja to efekt jazdy zderzak zderzak. W projekcie zostało zaproponowane aby na drogach szybkiego ruchu bezpieczna odległość między pojazdami wynosiła a połowę aktualnej prędkości czyli kierowca jadący 100 km musi jechać 50 m za poprzedzającym pojazdem 120 km 60 m za poprzedzającym pojazdem, a 140 km na godzinę 70 m za poprzedzającym pojazdem. Wysokość mandatów nie została jeszcze określona.